Actief luisteren

Actief luisteren

We denken vaak dat we aan het luisteren zijn en aandacht hebben voor de ander, zonder in de gaten te hebben hoe wij eigenlijk bij onze gesprekspartner overkomen. Om er echt bewust van te worden welke signalen we afgeven in een gesprek, komt in onze trainingen (bijna) altijd actief luisteren aan bod. Om gesprekstechnieken krachtiger in te zetten en interventies op het juiste moment te laten plaatsvinden, is het van belang dat actief luisteren in jouw DNA terecht komt. Voor je gesprekspartner is het gevoel om echt begrepen te worden namelijk fijn en daarnaast is actief luisteren een belangrijk middel om het gesprek op een hoger level te kunnen brengen.

Wij laten in onze trainingen zien hoe er in de praktijk vaak geluisterd wordt en aan de hand van voorbeelden en oefeningen nemen we jou mee op weg naar de top van onze luisterpiramide.

Actieve luisterhouding

De luisterpiramide

De basis, onderdeel 3: Intern luisteren. Op deze plek zitten de meeste mensen. Je hoort wel wat iemand zegt, maar jij bent te weinig gefocust en luistert naar jouw eigen gedachten. doet je best om te laten zien alsof je luistert, maar van actief luisteren is geen sprake. Helaas.

Onderdeel 2: Gericht luisteren. Je luistert wel, maar mist de verbinding. Woorden die je gebruikt komen wel aan, maar jouw lichaamstaal mist essentiële zaken. Je bent nog niet genoeg gefocust.

De top, onderdeel 1: Actief luisteren. Het is gelukt, actief luisteren zit in je DNA. Je hoort niet alleen oprecht wat iemand vertelt, maar ook non-verbaal pik jij ook de signalen uitstekend op en spiegelt op de momenten dat het ertoe doet.

Wil jij je zelfverzekerder voelen in gesprekken en van ons leren hoe je een actieve luisteraar wordt?

De beste training in Nederland

Waarom actief luisteren?

Het is van belang dat je als actieve luisteraar ook als zodanig gezien wordt door degene die spreekt. Actief luisteren betekent luisteren met al je zintuigen. Wanneer de spreker de luisteraar niet actief ziet luisteren, kan de spreker denken dat de gespreksstof niet interessant is voor de luisteraar.

Interesse kan je tonen worden door zowel verbale als non-verbale boodschappen in te zetten, zoals oogcontact, hoofdknikken, glimlachen en woordjes als ‘hm  gebruiken. Dit doe je om om de ander aan te moedigen om door te spreken en te bevestigen dat je actief aan het luisteren bent.

Deze interpersoonlijke communicatieve vaardigheid is belangrijk om aan te leren en te gebruiken op je werk en het dagelijkse leven. Het zorgt er onder andere voor dat specifieke details uit een gesprek naar boven die nodig kunnen zijn om aandacht aan te geven.

Luister Training
Wij zijn aangesloten bij de NOBCO, het platform voor professionele coaching in Nederland.

Wacht niet langer neem

direct contact met ons op