Mediation in de zorg
Mediation in de gezondheidszorg.
Bij Speaking Terms zijn we gespecialiseerd in mediation binnen de zorgsector.
Wanneer er een meningsverschil of (dreigend) conflict ontstaat, is het waardevol om een mediator in te schakelen die de zorg van binnenuit kent. U hoeft ons niet alles tot in detail uit te leggen – wij spreken dezelfde taal. Dat bespaart tijd, energie en frustratie.
De Nederlandse zorg staat onder grote druk: bezuinigingen, toenemende regelgeving, meer patiënten en uitval van collega’s zorgen voor een hoge werkdruk. In zo’n spanningsveld zijn conflicten soms onvermijdelijk.
Een snelle en deskundige interventie kan veel onnodige spanningen en problemen voorkomen. Mediation is hiervoor een effectieve oplossing. Wij hebben ruime ervaring met het begeleiden en oplossen van conflicten tussen medewerkers in ziekenhuizen, maatschappen, huisartsenpraktijken en de GGZ.
Met onze kennis van de zorg én mediation zorgen wij voor een oplossing die recht doet aan alle partijen, zodat er weer ruimte ontstaat voor wat echt belangrijk is: goede zorg voor de patiënt.
Mediation werkt goed, juist in de zorg
De voordelen op een rij;
- Gespecialiseerd in mediation in de gezondheidszorg
- Uw eigen deskundige MfN registermediator
- 100% Garantie van geheimhouding en vertrouwelijkheid
- Altijd snel inzetbaar
Mediation kan ingezet worden bij:
- Onenigheid binnen de maatschap
- Bestuursconflict
- Arbeidsconflict
- Dissociatie
- Disfunctioneren
- Ziekteverzuim
- Ontslag
- Arts-patiëntconflict
Van conflict naar oplossing!
Medation voor maatschappen en vakgroepen.
Samenwerken binnen een maatschap of vakgroep kan complex zijn. De autonome positie van de leden maakt het soms lastig om elkaar op een constructieve manier aan afspraken te houden. Gelijkwaardigheid is waardevol, maar kan ook leiden tot spanningen, conflicten of machtsstrijd.
Vaak raakt de communicatie hierdoor verstoord, met negatieve gevolgen voor zowel de samenwerking als het werkplezier. In zulke situaties is het waardevol om een onafhankelijke mediator in te schakelen – iemand die de zorgwereld begrijpt en de juiste brug kan slaan tussen alle partijen.
Bij Speaking Terms combineren we onze kennis van de zorg met jarenlange ervaring in mediation. Zo helpen we maatschappen en vakgroepen om weer in gesprek te komen, vertrouwen te herstellen en constructieve afspraken te maken.
Medation bij een verstoorde arbeidsrelatie.
Een werkgever is wettelijk verplicht om zich in te spannen om conflicten op de werkvloer op te lossen. Bij een verstoorde arbeidsrelatie ligt vaak een persoonlijk conflict tussen werkgever en werknemer ten grondslag. Dit kan veel spanning en stress veroorzaken – soms zelfs zo ernstig dat een werknemer zich ziekmeldt.
Vaak ontstaat zo’n situatie door een opeenstapeling van kleine problemen, waarop niet of onvoldoende is ingegrepen. Het conflict sluimert door, de communicatie verslechtert en het vertrouwen neemt af.
Mediation is in veel gevallen een effectieve manier om een verstoorde arbeidsrelatie te herstellen. Met begeleiding van een neutrale en deskundige mediator kunnen beide partijen hun verhaal doen, onderliggende problemen benoemen en samen tot werkbare afspraken komen.
Medation voor collega’s onderling.
Soms botst het tussen collega’s – door verschillende karakters, meningsverschillen of een opeenstapeling van kleine irritaties. Wanneer het niet lukt om samen tot een oplossing te komen, kan de inzet van een onafhankelijke mediator uitkomst bieden.
Speaking Terms heeft jarenlange ervaring in het begeleiden van conflictsituaties tussen collega’s. Wij zorgen voor een veilige setting waarin iedereen gehoord wordt, en helpen om de communicatie te herstellen en tot werkbare afspraken te komen.
Communicatie met patiënten.
Goede communicatie tussen hulpverlener en patiënt is een onmisbaar onderdeel van zorg. Soms gaat er echter iets mis – bijvoorbeeld door een misverstand, verkeerde interpretatie of medische fout. In zulke gevallen kan een goed gesprek helpen om de situatie op te helderen en verdere (juridische) escalatie te voorkomen.
Mediation kan hierin een waardevolle rol spelen. Het helpt om wederzijds begrip te herstellen, spanningen te verminderen en samen tot een oplossing te komen. Uiteindelijk is niemand gebaat bij een conflict, en met de juiste begeleiding kan de relatie tussen hulpverlener en patiënt weer op een gezonde basis worden voortgezet.
Mediation in de zorg sinds 2004. Speaking Terms helpt zorgprofessionals snel en effectief bij het oplossen van conflicten en samenwerkingsproblemen.